Ahir vaig passejar per Platja d’Aro i vaig
veure el forat que ha deixat al carrer l’ensorrament
de l’edifici dels Magatzems Vall per constuir una botiga d'Amancio Ortega. Vaig quedar impressionada: tal qual una bomba nuclear com a Hiroshima l’hagués derruït.
Si afegim que era un dia d’hivern gris i que no hi havia gaire gent per carrer,
vaig tenir la impressió que tot el poble s’enfonsava a la mateixa velocitat que els Magatzems
Vall. En sóc conscient que els negocis no
poden durar tota la vida, però els empresaris de Platja d’Aro han anat caient com mosques.
Si Platja d’Aro tenia vida a l’hivern era pels
Magatzems Vall. Pot sonar molt estrany
el que vaig a dir, però s’hauria d’haver subvencionat que els Magatzems Vall
haguessin continuat. Els visitants d’ara no tenen cap interès a comprar a Massimo
Dutti, Mango, i totes les grans
empreses d’Amancio Ortega que poden trobar a la seva pròpia ciutat. La gent
venia a Platja d’Aro a l’hivern perquè volia fugir de l’ambient d’un diumenge tarda depriment que existeix a les ciutats on
tot està tancat. Prenien un café a les cafeteries del carrer principal, com Baviera, Cisne, Bona o Hit Box, i
entraven als Magatzems Vall que sempre estaven oberts. Ho hem fet tots encara
que no haguem comprat res. Era un reclam per a les altres botigues i negocis de
Platja d’Aro, i més a l’hivern, quan es necessiten clients, no a l’estiu que en
sobren. Tant podies comprar roba com
perfum com les joguines de Nadal, ah i unes
pinces per estendre la roba. I de pas feies un vol per tot el poble. Ara mateix Platja d’Aro, com a centre comercial, no es diferencia de la Roca Village o del Passeig de
Gràcia.
Jo. que treballo a l’administació i he vist
subvencionar l’insubvencionable, no hagués trobat estrany que se l’hagués
ajudat a mantenir-se com, per exemple, facilitant-li el pagament d’alguns
impostos locals.
Reculant en el temps i en la memòria puc dir
el moment exacte en què va començar la davallada de Platja d’Aro. L'any que Platja d'Aro va deixar de ser Cannes o Capri i es va convertir en Magaluf:
quan la cafeteria Ramiro, glamurosa com poques, amb la seva espectacular
terrassa al centre de Platja d’Aro, es va convertir en un Mcdonalds, símbol
del pitjor de la nostra societat de consum: malalties coronàries, empresa
antiecològica, feina miserable, i turisme barat. I poc a
poc els altres negocis familiars van
anant tancant i convertint-se en franquícies i marques internacionals.
Hi ha
algun culpable? Sí, per suposat. Tots
nosaltres, jo inclosa que també sóc de Platja d'Aro i no he fet res per evitar-ho. Diré encara més: vaig fugir de Platja d'Aro i el seu soroll i vaig emigrar a una altra ciutat.
P.D. Aquestes ratlles estan escrites des de la
tristesa que produeix comprovar que el teu poble ja no existeix com el
recordaves en el teu imaginari.
PD2: Per motius que no venen al cas, disposo a
casa meva d’una relíquia: unes tasses de cafè amb llet de la cafeteria Ramiro.
Precioses, amb la bora de color marró fosc, tipus Cafeteria Sacher de Viena.
Ostres illadelesbos totalment d'acord, Platja d'Aro s'està convertint en una petita Roca Village. Aquest comentari surt cada vegada que amb la meva família passegem per aquest poble.
ResponEliminaLa globalització està provocant que el comerç , sobretot el de roba , sigui semblant a tots els pobles i ciutats que tenen afluència de gent.., però siguem positives i esperem que encara quedin emprenedors i emprenedores que creguin en el "comerç de poble".
Continua publicant!!!! Una abraçada.
Marta
Gràcies Marta per seguir aquest blog. Efectivament esperem que quedin emprenedors/es i que sobrevisqui PDA. Sort d'aquesta meravellosa platja de sorra fantàstica que hi té i que no han pogut explotar ( deixant a banda els gratacels)
ResponElimina